Din livsstil påverkar din hjärna

Det finns inga genvägar till bättre kognitiva förmågor, inte heller till att bevara dom man har högt upp i ålder. Minnesspel och korsord är bara slöseri med tid och pengar. Det som faktiskt ger bevisad effekt är konditionsträning.

hjarnstark anders hansen

Den moderna hjärnforskningen visar att konditionsträning har stora positiva effekter på hur vår hjärna fungerar.

I boken Hjärnstark talar psykiatrikern och överläkaren Anders Hansen om en faktisk mental uppgradering. För så revolutionerade har forskningsresultaten på området visat sig vara.  

För att få effekt räcker det med 20 minuters tre gånger i veckan förutsatt att pulsen stiger rejält. Vilket kan tyckas som en ganska liten uppoffring med tanke på att många skulle slippa stressrelaterade sjukdomar, leva längre och kunna undvika problem som sviktande minne senare i livet. 

Hjärnan är utvecklad för att vara i rörelse

En historisk återblick ges med referenser till människans tidiga historia där det snarare var regel än undantag med milslånga dagliga färder. Detta samtidigt som vi inte förändrats särskilt mycket genetiskt sätt. 

Hjärnan kan därför till viss sägas reagera på ett liknande sätt när det exempelvis gäller att lagra energi och hot om fara. Genom att bli mer fysiskt aktiva kan vi därför återgå till det liv som hjärnan är utvecklad för. 

Läs mer: Träning ökar stresståligheten och Hitta träningsinspiration