Hitta träningsinspiration

Vill du hitta träningsinspiration kan en god idé vara att träna ihop med en god vän. Utgå alltid från din egen hälsostatus och passa redan nu på att anmäla dig till ett par lopp som verkar extra roliga.

Publicerad 8 augusti 2017 . Av Rebecca Haridi
hitta traningsinspiration

Catarina Henriksson är officiell Vasaloppscoach och har tillbringat många träningspass i skidspåret. Hon poängterar att tydliga mål alltid är en bra motivationshöjare och att det ger ett syfte med träningen. Målet bör vara realistisk och konkret anpassat efter sin egen hälsostatus. Känner man att man har möjlighet att lyckas nå sitt mål känns det inspirerande. Träningen blir då resan mot målet som gör det roligare att komma igång med sin träning, säger hon.

Ett konkret tips kan vara att redan nu anmäla sig till exempelvis Tjejvasan. Det kan ge en extra motivationsskjuts till konditionsträning redan nu. Ingen vill ju stå oförberedd på starten i Oxberg i februari. Ett annat råd kan vara att träna tillsammans med en vän. Det blir både roligare att få till den planerade träningen och en extra hållhake då man ej vill svika en vän. 

Viktigt är också att variera sina träningsformer hela tiden så att det känns roligt, utmanande och utvecklande.

Vad utgår ni ifrån när du skapar individanpassade träningsprogram?

– Jag frågar alltid mina kunder vad de har för mål med sin träning, tid till träning och vilka träningsformer de gillar att träna. Därefter lägger jag upp ett individuellt anpassat 5 veckors träningsprogram som de utför själv och skriver i en dagbok där jag som coach kan följa dem. Peppa vid motivationsbrist, justera träning vid behov och även dra i handbromsen ibland för att undvika skador och överträning, säger Catarina Henriksson.

Vad motiveras du personligen av när du tränar? 

– Då jag älskar att träna utomhus i alla årstider så är det min längtan ut i naturen som ger mig motivation till att träna. En solig dag ger ett extra sug att komma ut och åka skidor, springa i skogen eller åka rullskidor. Jag går även mycket på känslan av vad jag är sugen på att träna och vad min kropp är i behov av just för stunden. Är jag uppe i varv är det skönt att yoga eller ett lugnt löppass i skogen och känner jag för att blåsa ur kroppen kör jag tuffa backintervaller. Men långsiktigt är ett skidlopp med ett specifik målsättning den bästa motivationen till att min träning alltid blir av 3-4 ggr/vecka året runt, säger hon. 

Vilka träningsformer anser du är skonsamma för kroppen?

– Längdskidåkning passar alla då det är väldigt skonsamt för kroppen att träna, inga hårda stötar som vid tex löpning som kan framkalla belastningsskador. Simning, promenader och lugn yoga är även skonsamma träningsformer som är bra att starta med som otränad. Sen gäller det alltid att anpassa sin träning efter sitt hälsoläge och träningsbakgrund, då det är viktigt att starta lugnt och öka belastningen successivt för att undvika onödiga skador, säger hon. 

Vill du nå Catarina Henriksson gör du det bäst genom kontakt via hemsidan: Träningsinspiratören

Läs mer: Bättre hälsa och Kom i form med Boot camp 

Träning Inspiration Motivation

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus