Träning ökar stresståligheten

Konditionsträning minst tre gånger i veckan ger stora hälsofördelar. Förutom att må bättre ökar stresståligheten och du blir mer kreativ och intelligent. I boken Hjärnstark tas dessa och andra hälsofördelar upp som kommer av regelbunden träning.

Publicerad 25 augusti 2017 . Av Rebecca Haridi
anders hansen hjarnstark

Effekterna av regelbunden konditionsträning är så starka att man närmast kan tala om en mental uppgradering, menar Anders Hansen, författare och överläkare i psykiatri. 

Varför är löpning så effektivt mot stress? Varför inte Friskis och Svettis exempelvis?

– All form av fysisk aktvititet bromsar stress. Det viktiga är hur intensivt det är, och med det menar man hur mycket pulsen stiger, och hur länge man håller på. Löpning, tennis, dans, friskis etc, allt är lika bra för hjärnan. I idealfallet ska man ha upp pulsen 30-45 minuter, säger Anders Hansen. 

Anders Hansen

Född: 1974
Uppvuxen: Täby
Utbildning: Civilekonom Handelshögskolan och läkarutbildad Karolinska. 
Böcker: Hälsa på recept, Hjärnstark och Fördel ADHD

 

Kommer det bli vanligare med motion på recept framöver? Hur vet man att patienten följer?

– Det finns redan. Jag tror det kommer användas mer. Man frågar patienten om han/hon följer det, säger han. 

Man kan till viss del bromsa åldrandet med hjälp av träning, hur högt upp i ålder gäller detta?

– Det tycks i olika grad gälla hela livet, allt från 25 till 100 år, säger han. 

Vad gjorde att du började intressera dig för kopplingen mellan träning och hälsa?

Därför att effekten var så oerhört stark och för att för få kände till den. Det som skrevs var ofta floskler. Jag ville visa att det fanns tung forskning bakom detta, säger Anders Hansen. 

Vilken slags träning föredrar du och hur motiverar du dig att hålla flåset uppe?

– Jag gillar tennis och fotboll, säger han. 

Hälsa Hjärnhälsa Träning Motion Hjärnstark

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus