Magnesiumrik mat

Magnesium är ett nödvändigt ämne i många processer i kroppen och har visat sig vara viktigt för att både hjärtat och andra muskler ska fungera bra. Till mat som är rik på magnesium hör spenat, svarta bönor och jordnötter.

Publicerad 19 augusti 2017 . Av Rebecca Haridi
magnesium mat2

Magnesium är en viktig faktor i över 300 enzymsystem och påverkar bland annat muskel- och nervfunktioner, blodtryck och blodsockret.

Forskning har visat att magnesium hjälper till att skydda mot och minska risken för folksjukdomar som cancer, depression, metabolt syndrom och diabetes typ 2, förhöjt blodtryck, benskörhet och hjärt-kärlsjukdomar.

Brist på magnesium ovanligt

Brist på magnesium är ovanligt i Sverige men kan enligt Livsmedelsverket uppstå som en följd av vissa sjukdomar eller en begränsad kost. Brist på magnesium kan orsaka kramp, sömnstörningar och i vissa fall hämmad tillväxt.

För att täcka ett normalt behov behövs cirka 350 mg per dag. Vid hård träning brukar man plussa på 10-20 mg per timme som man svettas. 

Mat som är rik på magnesium:

  • Spenat
  • Svarta böner
  • Nötter
  • Fullkornsprodukter som råris och grovt bröd
  • Baljväxter
  • Frön
  • Mandlar
  • Gröna bladgrönsaker
  • Mineralsalt

Källa: Livsmedelsverket, Hälsoliv, Medical News Today och Aktiv Träning. 

Läs mer: Hitta träningsinspiration och Bättre hälsa

Du kanske också är nyfiken på: Matcha-te och Stärk immunförsvaret

Mat och dryck Magnesium

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus