Träningsmotivation, del 1

Många talar om motivation i samband med träning och om att motivationen verkar vara grundförutsättningen för att komma igång.

Publicerad 29 januari 2017 . Av Rebecca Haridi
Traning

Jag tänkte ta upp ämnet träningsmotivation eller inspiration i några inlägg framöver. Att känna lust inför ett svettigt träningspass är något många vill. Men att alltid känna lust och motivation är få förunnat och kanske inte ens möjligt för alla. Karin Axelsson på Fitness och hälsa talar om att bara sätta igång och listar 10 punkter för att komma igång:

1. Bestäm dig och gör det bara. Det här fungerar kanske inte lika bra för oss alla, men för många av oss kan det vara viktigt att inte tänka så mycket utan bara göra. Tänk på känslan efteråt och sätt sedan igång! Det förvånar mig inte om du kommer ha kul under själva passet också.

2. Klä dig rätt. Om du tänker träna på morgonen; förbered kvällen innan genom att lägga fram träningskläderna redan då. Sätt på dig dem direkt när du kommer upp på morgonen och sedan finns det ingen ursäkt. För sitter träningskläderna redan på känns det ju oerhört dumt att inte träna sedan. Ska du träna efter jobbet; gör samma sak där, att du packar träningskläderna i väskan och byter om till dem innan du går från jobbet.

3. Sätt inte upp för höga mål med din träning. Är man nybörjare eller inte har tränat på länge tycker jag inte man ska sätta upp några prestationsinriktade mål med träningen alls. Att du ska träna och att du ska göra det vid ett par tillfällen i veckan bör vara den enda målsättningen. Risken är annars att målsättningen är för svår att hålla fast vid och du ger upp.

4. Hitta lusten i träningen. Kanske enkelt för mig att säga, men jag tror starkt på att alla kan hitta till lustfylld träning. Testa några olika träningsformer, träna ihop med andra och ensam, gör det vid olika tider på dygnet och utvärdera vad som fungerar bäst för dig och vad som känns roligast. Satsa sedan på det!

5. Använd dig av musik. Skapa ett antal olika spellistor att lyssna på när du tränar. Eller bunkra upp med ett gäng intressanta poddar om du hellre har det som underhållning. Det får sannolikt igång dig och träningen känns roligare.

6. Hitta träningskompisar att träna med. Spelar ingen roll om det är kompisar i sociala medier eller verkliga fysiska kompisar. Träna med dem eller diskutera träningen med dem efteråt. Låt folk runt omkring dig veta att du tränar så att de kan peppa dig.

7. Skaffa snygga träningskläder. För många hjälper det faktiskt att införskaffa lite nytt till träningsgarderoben. Jag är en av dem! Eller så bestämmer du dig för att du ska få köpa ett nytt träningsplagg när du har tränat regelbundet i exempelvis en månad. Då har du en morot att träna för.

8. Anpassa träningen efter dagsform och mående. Om du är rejält trött en dag är det antagligen inte så klokt att köra ett hårt intervallpass, men kanske orkar du ta en promenad? En annan dag har du kanske massor med energi och kan ösa på för fullt då istället. Lyssna på din kropp och anpassa träningen därefter. Risken är annars att du dödar träningsmotivationen på sikt.

9. Skaffa dig de bästa förutsättningarna. Om det handlar om att skaffa gymkort på närmaste gymmet, köpa hem ett gäng träningsredskap så att du enkelt kan träna hemma eller anmäla dig till buggdans på onsdagar vet du bäst själv. Hitta enklaste och roligaste sättet för dig att träna på och skapa förutsättningarna för det!

10. Sätt igång idag! Om du har bestämt dig för att börja träna mer så är det bara att köra. Det finns ingen anledning till att vänta, utan börja nu!

Källa: Fitness och hälsa

Träning Motivation

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus