Bevara hjärnvolymen med medelhavskost

Vill du bevara hjärnvolymen på äldre dagar gör du klokt i att välja det som klassas som medelhavskost.

Publicerad 9 augusti 2017 . Av Rebecca Haridi
medelhavsdiet

Genom att äta stora mängder frukt, grönsaker, olivolja, bönor och spannmål som vete och ris följer man det som kallas medelhavsdiet. Medelhavskost innebär också måttliga mängder fisk, mejeriprodukter och vin och även mycket lite av rött kött och fågel.

Att medelhavskost har så gynnsam effekt på hjärnvolymen beror på att när vi åldras så krymper hjärnan och vi förlorar hjärnceller. Något som påverkar både minne och inlärning. 

När vi åldras, krymper hjärnan och vi förlorar hjärnceller. Det påverkar vår inlärning och vårt minne. Men det finns sätt att motverka denna förlust där just medelhavskost har visat sig ha en positiv inverkan på hjärnans hälsa. 

Studien som resultatet bygger på är gjord vid University of Edinburgh och omfattade 967 personer i 70-års åldern. 

Källa: American Academy of Neurology och Sund.nu. 

Läs även: Bevara hjärnvolymen med medelhavskost och 7 matvanor som får dig att leva längre

 

 

Mat och dryck Medelhavskost

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus