Så hanterar du träningsabstinens

Du har hållit igång i flera veckor och resultaten har äntligen börjat märkas. Då kommer förkylningen som ett brev på posten. Kroppen är van att få sin träningsdos och abstinensen är snabbt där.

Publicerad 1 september 2017 . Av Rebecca Haridi
Traningsabstinens

Känns situationen igen? Du är förmodligen inte ensam om att ha drabbats av träningsabstinens som kan vara lika svårt att hantera som det motsatta, oviljan att ge sig ut i löpspåret. Många blir frustrerade av ett längre avbrott från sina dagliga träningsrutiner. 

Men det finns sätt att hantera avbrottet på som gör gympausen till något som piggar upp dig. 

1. Var aktiv på andra sätt

Hur pass påverkad du blir av inaktiviteten handlar om hur vältränad du var innan och hur lång tid avbrottet varar. Det finns många sätt att vara aktiv på även om man inte kör sina vanliga pass. Kanske kan du ta långa promenader, yoga, cykla eller simma?

2. Fokusera på det du kan göra

Sluta fokusera på vad du borde göra och istället fokusera på vad du faktiskt kan göra. Vi kan inte alltid kontrollera vad vi råkar ut för, däremot kan vi kontrollera är hur vi reagerar på det.

Om du inte träna kanske du ändå kan fokusera på att äta hälsosamt, hålla dig återfuktad och se till att sova bra. 

3. Ändra ditt sätt att förhålla dig till träning

Träning handlar om att utmana sig efter sina individuella förutsättningar. Och då spelar det faktiskt inte någon jättestor roll vad du gör. Du anpassar träningen efter din rådande situation vilket betyder att ett tillfälligt avbrott inte betyder så mycket. 

4. Prata med andra i samma situation

Hitta människor som är i samma sits eller varit med om liknande saker, det kan handla om forum på nätet, stödgrupper eller bekanta. Dela erfarenheter, tips och sporra varandra.

5. Sysselsätt hjärnan med annat

Bara för att du har ett träningsuppehåll innebär det inte att du inte kan sysselsätta hjärnan med annat. Pröva något nytt som utmanar sinnet. Kanske har du alltid velat lära dig virka, bli duktig på att baka eller måla? Använd din gympaus för något som piggar upp dig, ger ny energi och höjer din självkänsla.

Källa: Lifehacker och Må Bra

Läs mer: Träning ökar stresståligheten och Bättre hälsa


Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus