Stärk immunförsvaret

5 livsmedel har visat sig ha en särskilt stärkande effekt på immunförsvaret. Vill du stärka immunförsvaret och hålla dig frisk i höst ska du kolla in följande livsmedel.

Publicerad 14 augusti 2017 . Av Rebecca Haridi
stark immunforsvaret

1. Vitlök: Allicin som finns vitlök skyddar växten mot angrepp av skadedjur och när vi får i oss det kan vi ta del av vitlökens antiseptiska och antimykotiska egenskaper. Vitlök bidrar till en hälsosam bakterieflora och rensar kroppen från toxiner, bakterier och virus.

2. Sötpotatis: Sötpotatis är en utmärkt källa till A-vitamin och A-vitaminet håller synen, huden och slemhinnorna friska. Ur en förkylningssynpunkt är just huden och slemhinnor viktiga för att stå emot envisa förkylningsbakterier.

3. Gurkmeja: Gurkmeja är rik på antioxidanter och betraktas därför som naturligt antiinflammatoriskt. Gurkmeja hjälper kroppen att göra sig av med toxiner och de som konsumerar gurkmeja blir därför mindre mottagliga för förkylningar och hosta. 

4. Mörka bladgrönsaker: Mörka bladgrönsaker som spenat, grönkål, ruccola och mangold är bra källor till C-vitamin. Ju mörkare färg desto bättre och ett tips är att tillaga bladen. När grönsakerna tillagas krymper de i storlek och det är lättare att få i sig större mängd än om bladen är råa.

5. Bönor och nötter: Bönor och nötter är rika på antioxidanten zink som fungerar antiinflammatoriskt. Ämnet förhindrar tillväxten av mikroorganismer, så som bakterier och virus, vilket leder till färre infektioner

Källa: Må Bra

Läs också: 7 matvanor som får dig att leva längre och Kaffe är hälsosamt

Mat och dryck Stärk immunförsvaret

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus