Träningsmotivation, del 2

PT-Peter på D-Flex Fitness delar med sig av sina bästa tips för att komma igång och behålla träningsmotivationen.

Publicerad 23 februari 2017 . Av Rebecca Haridi
traning motivation

Vilka faktorer tror du kan fungera som motivation om man vill komma igång och träna? 

 Det finns mycket som kan ge motivation för att börja träna. Men ett fungerande och långsiktigt perspektiv är det viktigt att fråga sig själv "Vad träningen kan göra för mig". Utgå ifrån dina egna behov, förutsättningar och mål. Det kan vara att träna för att bli starkare i det vardagliga livet, orka med att leka med sina barn eller barnbarn, att känna sig piggare, att träna upp en bättre hållning från mycket kontorsarbete eller få upp en bra rörlighet i kroppen som exempelvis äldre.

Hur går det till när du jobbar med individanpassade program, vad utgår ni ifrån? 

– Arbetar mycket för att göra träningen varierande och rolig. Oavsett vad man tränar ska det vara kul och givande. I mitt arbete som personlig tränare är det viktigt med ett bra samarbete med kunden så jag kan anpassa träningen för vad hen tycker är roligt, utmanande och som även förbättrar kundens vardag i positiv bemärkelse. Sedan är det viktigt att se till kundens nuvarande fysik och hälsa, och på ett effektivt och säkert sätt arbeta upp kundens fysik. Det gäller inom följande område bland annat: styrka, kondition, uthållighet, balans, koordination, rörlighet. 

Vad motiveras du personligen av när du tränar? 

 Vill känna mig stark varje dag, det är viktigt för mig. Jag tränar mycket själv för att jag älskar träning och utmaningar. Men det viktigaste för mig är egentligen träningens positiva aspekter som att man blir piggare, gladare samt får behålla en bra och hälsosam kropp. Känner också att jag får ut väldigt mycket energi utav att träna. Det är en förutsättning för jag ska kunna motivera andra och orka arbeta långa dagar som PT känner jag. Kan jag inte motivera mig själv så kan jag heller inte motivera mina kunder. Det är allas människors skyldighet att ta hand om sin kropp på bästa sätt. Ställ dig själv frågan om du sätter dig själv och din hälsa i fokus! Annars kanske det är dags att börja ändra till en bättre och hälsosammare livsstil!

Vilka träningsformer är skonsamma för kroppen?

 Välj träningsform som du gillar eller är nyfiken på att börja träna. Våga testa olika träningsformer och bestäm dig för det som fungerar bäst för dig och känner är kul. Då blir träningen långsiktig och mer regelbunden när du gör något du mår bra av att göra. Att välja rätt träningsform är helt beroende på person. Men skonsamma träningsformer anser jag är bland annat styrketräning, cykling och simning.

Hur kommer man ur en träningsdipp (alltså om motivationen sviktar)?

 Motivationen kommer alltid att ha dalar och toppar. Precis som det mesta i livet. Brukar jämföra det med arbetet, varje dag kanske inte känns lika rolig att gå till jobbet på morgonen, men du gör det iallafall. Detta är samma med din träning. Viktigaste är att fortsätta träna och inte ge upp och slänga in handduken. Du går väl inte och säger upp dig när du plötsligt har en dålig dag på arbetet. Motivation är oftast inget man plötsligt bara får, det är något man arbetar upp. Det är viktigt att sätta korta delmål samt även mer långsiktiga mål i träningen för att ständigt utvecklas i bästa möjliga riktning. Där kan du utvärdera din träning och ändra träningsform eller upplägg beroende på hur träningsperioden har gått för dig! Det är en viktig del i mitt arbete som Personlig tränare att periodisera träningen på bästa möjliga sätt för mina kunder. 

– Har du svårt att veta hur du ska lägga upp din träning på ett utmanande och roligt sätt så kanske det är värt att investera i din hälsa och få proffesionellt hjälp av en PT-Personlig Tränare!

Motivation Fitness PT

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus