Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost är livsmedel som sägs kunna motverka sjukdomar och åkommor orsakade av inflammationer. Mat som fet fisk, gröna bladgrönsaker och sötpotatis är sådan mat.

Publicerad 8 januari 2019 . Av Rebecca Haridi
antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost har under senare tid blivit ett begrepp som det talats mycket om. Även om mycket forskning saknas på området är många experter eniga. Inflammationer tycks på ett eller annat sätt spela roll i utvecklandet av många folksjukdomar.

Ständig inflammation i kroppen har kopplats samman med hjärtsjukdomar, demens, diabetes, stroke och tumörer. Exempel på livsmedel som kan skapa inflammation är vitt mjöl, sockrade drycker, rött kött och margarin. 

Antiinflammatorisk kost - vad äta

Till mat som däremot anses hämma inflammatoriska processer hör kryddor som ingefära, gurkmeja, fet fisk, frukt och grönsaker. Även sötpotatis, fermenterad mat som surkål och olivolja är mat som anses vara bra för kroppen. 

Varför uppstår inflammation

En inflammation uppstår när kroppens egna försvar inte klarar av att hantera ett angrepp. Inflammation är kroppens reaktion på en skada av något slag som en infektion. Utsatta celler släpper ut kemiska ämnen och som svar dras mer blod till området som kan bli svullet av vätskeansamlingen. Immunförsvarets vita blodkroppar aktiveras och påbörjar arbetet med att skydda kroppen och reparera skadorna.

Källa: Sahlgrenska, Femina, Kurera och Må Bra

Läs mer om:  Kimchi - nyttig supermat och Varför kött är dåligt för hälsan

 

Supermat Antiinflammatorisk kost

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus