D-vitaminbrist

Även om allvarlig brist på D-vitamin är ovanlig bland nordbor pekar flera studier på att många är drabbade av lätt brist. Vi hjälper dig att få i dig tillräckligt av det omskrivna vitaminet.

Publicerad 13 mars 2019 . Av Rebecca Haridi
D vitaminbrist

Den viktigaste källan till D-vitamin är solljus. Att vistas en kvart i stark sol och samtidigt exponera huden ger tillräckligt för flera dagar. Men eftersom soldagarna i Sverige är få i jämförelse har de flesta svårt att få i sig rätt mängd. 

Mängden D-vitamin som du behöver beror på faktorer som ålder, hur mycket solljus du utsätter dig för och om du tillhör någon riskgrupp. Livsmedelsverket har satt ett genomsnitt på 7,5 mikrogram men rekommenderar 10 mikrogram per dag. 

D-vitaminrik mat

Att få i sig rikliga mängder D-vitamin via maten är svårt. Men det finns sådant som är rikt på D-vitamin. Fisk som lax, sill, makrill och tilapia tillhör de enskilda livsmedel som är rikast på D-vitamin. Men även mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfettsblandningar är källor att räkna med, om de är berikade med D-vitamin. D-vitamin finns även i kött och ägg.

Sjukdomar kopplade till D-vitaminbrist

Även om forskningsstudierna spretar åt olika håll talar mycket för att D-vitaminbrist spelar roll i flera sjukdomstillstånd. Sjukdomar där ett samband misstänks är infektionssjukdomar, depressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, fibromyalgi och övervikt är några exempel. 

Källa: Dietdoctor och Livsmedelsverket

Läs mer: Mat som immunförsvaret gillar och Superdrycken rödbetsjuice

D-vitamin

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus