Ketokost

Ketokost är en extremvariant av LCHF som innebär minimalt med kolhydrater. Följer man dieten leder den till att kroppen försätts i ketos och bränner fett i stället för kolhydrater.

Publicerad 19 februari 2019 . Av Rebecca Haridi
Keto kost

För extremt för att på långa vägar kunna betraktas som sunt? Många vill hitta snabba och kännbara vägar för att ändra sin livsstil. Vilket kanske delvis förklarar varför keto-dieten snabbt fått en skara anhängare.

Följer man en strikt ketogen kost innebär det max 20-50 gram kolhydrater per dag. Förbränningen vrids då upp till max. Fettet ombildas till ketoner som ger kroppen och hjärnan energi. Du förbränner fett i stället för kolhydrater. 

Ketogen kost liknar Atkins och LCHF som är lågkolhydratdieter. Men det finns en stor skillnad mellan strikt LCHF och keto, intaget av protein är begränsat i den senare.

Kolhydrat fattig men fettrik kost 

För att komma i ketos behöver du undvika de stora kolhydratkällorna som söt mat, bröd, pasta, ris och potatis. Kosten behöver vara rik på fett, inte protein. Du behöver i stället äta exempelvis kött, fisk, skaldjur, gröna grönsaker, ägg och olivolja.  

Men precis som andra hälsotrender passar inte ketokost alla. Om du är diabetiker, tar blodtrycksmediciner, ammar eller tränar väldigt mycket bör du tala med läkare eller dietist. 

Läs mer: Undvik snabba kolhydrater och Antiinflammatorisk kost

Källa: Dietdoctor.com, Hälsoliv, iForm och Healthline.com

Ketokost

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus