Ketokost - maxa fettintaget och bränn fett

Ketokost är en extremvariant av LCHF som innebär minimalt med kolhydrater. Följer man dieten leder den till att kroppen försätts i ketos och bränner fett i stället för kolhydrater.

Publicerad 19 juni 2019 . Av Rebecca Haridi
Ketokost

Är ketokost för extremt för att kunna betraktas som ett hållbart alternativ? Många vill hitta kännbara och framförallt snabba vägar för att ändra sin livsstil. Detta förklarar kanske varför keto-dieten snabbt fått en stor anhängarskara.

Begränsa intaget av kolhydrater och fett

Följer man en strikt ketogen kost innebär det max 20-50 gram kolhydrater per dag. Du hörde rätt, inget mer än så. Förbränningen skruvas då upp till max. Fett ombildas till ketoner som ger kroppen och hjärnan energi. I korthet innebär det att du bränner fett i stället för kolhydrater. 

Ketogen kost liknar Atkins och LCHF som båda är lågkolhydratdieter. Men det finns en stor skillnad mellan strikt LCHF och keto, intaget av protein är begränsat i den senare.

Fettrik kost - vägen till ketos

För att komma i ketos behöver du undvika de stora kolhydratkällorna som söt mat, bröd, pasta, ris och potatis. Kosten behöver vara rik på fett, inte protein. Du behöver i stället äta exempelvis kött, fisk, skaldjur, gröna grönsaker, ägg och olivolja.  

Men precis som många andra hälsotrender passar inte ketokost alla. Om du är diabetiker, tar blodtrycksmediciner, ammar eller tränar väldigt mycket bör du vara försiktig. 

Läs mer: Undvik snabba kolhydraterAntiinflammatorisk kost och Vad äter man till hummus - tillbehör?

Källa: Dietdoctor.com, Hälsoliv, iForm och Healthline.com

Ketokost

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus