Löpning i kyla

De senaste dagarna har varit svinkalla. Om man ändå vill hålla igång med utomhusaktiviteter utan att drabbas av luftvägsbesvär eller frysa tårna av sig finns en del att tänka på.

Publicerad 17 januari 2019 . Av Rebecca Haridi
lopning i kyla

Jag skulle definitivt ge mig ut om det inte var kallare än minus tio grader. Även då klarar de flesta av att springa eller åka skidor så länge man har rätt kläder på sig. Och då vill man inte känna sig för påpälsad för att kunna röra sig på ett smidigt sätt och skulle kanske av den anledningen inte välja min tjockaste fjällräven jacka.

Flera tunna lager med kläder som enkelt kan tas av om det blir för varmt är snarare att rekommendera. Hur mycket som är lagom är individuellt och något man själv måste känna sig för. 

Sedan skulle jag köra en rejäl uppvärmning och ta det lugnt i början, allt för att vänja kroppen, hjärtat och lungorna vid kylan. 

Uttorkning är inte bra oavsett om du tränar i kyla eller under varmare årstider. Men det kan vara svårare att känna törst när det är kallt utomhus. Att medvetet dricka bra både före och efter ger en mer energi och mindre risk att drabbas av vätskebrist. 

Om det är riktigt kallt ute kan det vara skönt med en halsduk eller sjal runt ansiktet och framför munnen. Sänk farten om du känner dig alltför ansträngd. 

Är du riktigt känslig, redan har problem med luftvägarna eller det är mer än 15 minusgrader kan andningsmask vara bra. 

Kolla också in:  Första passet och Träning under graviditet

Källa: iForm och Marathon.se. 

Löpning Konditionsträning Löpning i kyla

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus