Mat som immunförsvaret gillar

Immunförsvaret verkar må bättre av vissa stärkande livsmedel. Och eftersom ett bra immunförsvar skyddar mot bakterier, virus och infektioner är det inte helt fel att äta mer av främst vegetabilier.

Publicerad 20 januari 2019 . Av Rebecca Haridi
acaibar

Att immunförsvaret mår bättre av viss mat, särskilt vissa grönsaker kan vara bra att ha i åtanke. Under vinterhalvåret är det skönt att slippa alltför många infektioner när olika förkylningsvirus härjar. Alla vill inte äta helt vegetariskt men kan helt säkert må bättre av mycket grönt på tallriken. 

Immunförsvaret stärks av bra mat

Fläderbär och vattenmelon är rika på antioxidanter och bidrar därmed till ett starkt immunförsvar. Kål innehåller det immunstärkande ämnet glutation. Mandel är rikt på E-vitamin som i sin tur har en positiv inverkan på immunsystemet. Grapefrukt har gott om C-vitaminer och flavonoider. Även vetegroddar som innehåller många näringsämnen har en stärkande effekt. 

Acaibär är något av supermat och innehåller mycket antioxidanter av sorten anticyaniner. Även vitlök innehåller flera antioxidanter som stärker immunsystemets kamp mot virus och bakterier.

Spenat, sötpotatis och broccoli är andra livsmedel värda att satsa på. Spenat är särskilt rikt på folat, fibrer och antioxidanter. Sötpotatis innehåller antioxidanten betakaroten och A-vitamin. Broccoli är rikt på A och C-vitamin och antioxidanten glutation. 

Kolla även in:  Stärk immunförsvaret och Antiinflammatorisk kost

Mat Stärk immunförsvaret Supermat Immunförsvaret

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus