Pilatesövningar

Om man dansat mycket klassiskt balett, jazz, street och afrikansk dans kan pilates kännas styltigt och händelsefattigt. Upprepande övningar och känslan av att inte riktigt ta i. Andas, andas ut i ryggen. Att göra övningarna helt rätt är ändå svårt.

Publicerad 3 februari 2019 . Av Rebecca Haridi
pilates

Rörelserna kan kännas små. Särskilt uppvärmningsdelen som mycket handlar om att stabilisera bäckenet och bröstkorgen. Andningen ska vara rätt och grundpositionerna hållas. Allt för att de kommande övningarna sedan ska göras på rätt sätt och ge väntad effekt. För det är just det med pilates. Det tar ett tag innan man hittat rätt i övningarna och lyckats få med sig hela kroppen och ankaret, som utgörs av andningen. 

Efter att ha gått några kurser i pilates passar det mig bäst att integrera vissa av övningarna i annan träning. Alltså att göra vissa av övningarna i samband med stretch efter exempelvis ett löppass. Då kan jag plocka lite sporadiskt efter vad som ger mest nytta. 

Några favoritövningar just nu: 

Hundred (övning) kan då användas för att stärka magmusklerna eller en Cat stretch (uppvärmningsövning) för att sträcka ut ryggmusklerna. 

Spinal rotation (uppvärmningsövning) med syfte att bygga upp bålstabilitet. 

One leg circle för att stabiliser bröstkorg och skulderblad och undvika spänningar i höfterna.

Saw för att bland annat skapa rörlighet i ryggraden. 

Detta är bara ett litet urval. Pilates fullständigt svämmar över av för kroppen skonsamma rörelser som stärker, skapar större rörlighet, stabiliserar och återställer felaktigheter positioner. 

Kolla in:  Pilates - fem grundprinciper

Pilates Pilatesövningar

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus