Träning under graviditet

Träning och graviditet är ett stort dilemma för många, allra helst när råden svämmar över totalt på alla fronter. När ska man träna och vad, hur mycket under vilken fas och varför.

Publicerad 1 november 2018 . Av Rebecca Haridi
traning graviditet

Jag kan säga så såhär, jag var betydligt bättre när jag väntade mitt första barn. Vilket så klart kan ha att göra med att man har så mycket mer tid och ork när man inte redan har ett barn att ta hand om. Men tror ärligt talat jag var mer peppad på alla gravidaktiviteter också som gravidpilates, simning och sköna utomhuspromenader. Mer spännande när det är nytt. 

Nu känns det mer en transportsträcka att ta sig igenom innan jag kan sätta igång med min "riktiga" träning som jag på riktigt tycker är kul. Som på riktigt ger något och riktigt engagerar. 

Alltså dans, löpning långa sträckor, slalom och ibland pilates. Där jag faktiskt kan ta ut mig ordentligt utan att känna att jag kommer svimma av lågt blodtryck, ryggvärk, yrsel eller annan smärta. Och utan att ha en fumlig kropp i vägen som begränsar varje rörelse och ibland tar mer energi än faktiskt ger. 

Gravida brukar ju få rådet att försöka hålla igång som vanligt under första delen av graviditeten och sedan anpassa träningen efter kroppens förutsättningar. Men det är förstås olika från person till person hur man mår och vad kroppen klarar av. 

Träning Graviditet

Kommentarer

Inga kommentarer.

comments powered by Disqus